Możliwość wykorzystania „zielonej energii” w celu obniżenia rachunków za prąd i uniknięcia kolejnych podwyżek to dwa główne powody, dla których fotowoltaika cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród odbiorców indywidualnych oraz przedsiębiorców. Jak skorzystać z istniejących rozwiązań?
Nie bez znaczenia jest także aspekt ekologiczny, który dbającym o wizerunek firmom daje znaczną przewagę nad konkurencją i wpływa na pozytywny odbiór ze strony klientów. Na jakie profity mogą liczyć inwestorzy zainteresowani tematem fotowoltaiki dla firm? Jak wygląda kwestia rozliczenia tego typu przedsięwzięć w przypadku przedsiębiorców? Jakie formy finansowania fotowoltaiki dla firm są obecnie dostępne na rynku? Dlaczego firmy powinny interesować się instalacją fotowoltaiczną? O tym w dalszej części artykułu.
Przedsiębiorcy, którzy planują ulokowanie środków w fotowoltaice, powinni dokładnie oszacować moc instalacji PV w kontekście własnych potrzeb i oczekiwań. Tak naprawdę istnieją trzy warianty do rozpatrzenia. W pierwszym z nich wytworzoną dzięki fotowoltaice energię elektryczną firmy mogą przeznaczyć w 100% na bieżące potrzeby. Wówczas moc instalacji PV powinna być zbilansowana z faktycznym zużyciem prądu. W tej opcji okres zwrotu z inwestycji powinien być najkrótszy. Opcja druga zakłada próbę wprowadzenia oszczędności poprzez zainwestowanie w instalację PV na tyle dużą, by wytworzony z jej pomocą prąd dawał na tyle duże zyski, by zbilansować koszty zakupu energii od zakładu energetycznego. Z kolei opcja trzecia dotyczy możliwości zarabiania na wytworzonej zielonej energii. W tym przypadku koszty wstępne związane z inwestycją w fotowoltaikę z pewnością będą najwyższe.
Trzeba przy tym pamiętać, że firmy podlegają konieczności uiszczania tak zwanej opłaty mocowej, która narzuca na przedsiębiorców dodatkowe koszty za zakup prądu w godzinach od 7 do 22. Zanim więc podejmiemy jako przedsiębiorcy ostateczną decyzję dotyczącą mocy instalacji PV, warto wziąć pod uwagę wszystkie scenariusze i wybrać ten, który najlepiej będzie wspierać realizację przyjętych w strategii firmy celów biznesowych.
W kontekście autokonsumpcji warto także rozpatrzyć opcję zakupu instalacji PV wyposażonej w akumulatory. Dzięki nim możliwe jest magazynowanie nadwyżek wygenerowanej energii elektrycznej i wykorzystywanie w czasie wzmożonego zapotrzebowania czy awarii linii energetycznych, co w przypadku funkcjonowania firm ma znaczenie strategiczne. Prąd zgromadzony w akumulatorach do fotowoltaiki idealnie nadaje się także do ładowania samochodów z napędem elektrycznym. Każdy przedsiębiorca, który w swojej flocie posiada takie egzemplarze lub w niedalekiej przyszłości planuje zakup aut elektrycznych, powinien w kalkulacjach mocy instalacji PV uwzględnić powyższe czynniki.
Inwestycje w fotowoltaikę w przypadku firm mogą być finansowane na kilka sposobów. Wśród najczęściej wybieranych form wymienić należy leasing oraz kredyty. W przypadku leasingu fotowoltaiki kluczowe znaczenie ma fakt, że można go wliczyć w koszty, przez co obniżeniu ulegają podatki. Jak już wspomnieliśmy, przedsiębiorcy mają bowiem możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na instalację PV jako koszt uzyskania przychodu. Równie ciekawą opcją są kredyty na fotowoltaikę dla firm udzielane na preferencyjnych warunkach przez banki.
Wartą uwagi ofertę przedstawia również Bank Gospodarstwa Krajowego. Mowa tu o gwarancji Biznesmax przyznawanej w formie promesy spłaty kredytu zaciągniętego w celu montażu instalacji fotowoltaicznej w firmie. Może ona wynosić do 80% wartości całej inwestycji, jednak nie może przekroczyć kwoty 2,5 mln €. Wnioski o promesę składać można w bankach kredytujących współpracujących z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wsparcie to dedykowane jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a nabór wniosków realizowany jest w trybie ciągłym. Co ważne, dla uproszczenia procedur, wniosek o gwarancję Biznesmax przedsiębiorcy mogą składać od razu przy wnioskowaniu o kredyt. Szybka ścieżka decyzyjna oraz prosta ocena merytoryczna wniosków sprawiają, że ta forma finansowania fotowoltaiki dla firm cieszy się sporym zainteresowaniem.
Poza opcjami leasingowymi czy kredytami na fotowoltaikę przedsiębiorcy mogą także korzystać z różnych form dofinansowań na fotowoltaikę. Jednym z wartych uwagi programów jest Energia Plus realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest przede wszystkim zmniejszenie negatywnego oddziaływania przedsiębiorstw na środowisko naturalne, w tym również poprawa jakości powietrza, poprzez wsparcie przedsięwzięć inwestycyjnych. Beneficjentami programu mogą być przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców wykonujący działalność gospodarczą.
Dofinansowanie w ramach programu Energia Plus może przyjąć formę pożyczki lub dotacji. Pożyczka może opiewać na kwotę do 85% wartości inwestycji, a wysokość wsparcia w przypadku dotacji nie może przekroczyć połowy poniesionych kosztów. Co ważne, termin składania wniosków mija 17 grudnia 2021 roku lub z chwilą wyczerpania dostępnych w puli środków. Jeśli więc prowadzimy firmę i chcemy zostać posiadaczami instalacji PV, warto jak najszybciej złożyć wniosek o dofinansowanie drogą elektroniczną przez Generator Wniosków o Dofinansowanie, zwany w skrócie GWD, lub też przedłożyć stosowne dokumenty osobiście w kancelarii NFOŚiGW bądź też wysłać je pocztą na adres:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa
z dopiskiem „Energia Plus”.
Warto dodać, że wraz ze wzrostem zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, rozwinięto wiele regionalnych programów wsparcia oferowanych przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedsiębiorcy powinni więc na bieżąco śledzić publikowane przez miasta i gminy informacje na temat dotacji na fotowoltaikę, by nie zaprzepaścić okazji do pozyskania środków finansowych na montaż instalacji PV.
W perspektywie najbliższych kilku lat inwestycje w OZE, w tym i w instalacje fotowoltaiczne cieszyć się będą rosnącym zainteresowaniem. W przypadku przedsiębiorców rynek ten nadal jest bardzo chłonny, a możliwości wykorzystania darmowej energii pozyskanej ze słońca są wręcz nieograniczone. Zasilanie budynków i urządzeń biurowych, ogrzewanie, klimatyzacja, ładowanie samochodów z napędem elektrycznym – każdy ten przykład doskonale obrazuje, jak bardzo w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw potrzebna jest energia elektryczna.
Możliwość niemal darmowego jej pozyskania generuje dla firm ogromne oszczędności, które w perspektywie długoterminowej oznacza jedno – możliwość lokowania zaoszczędzonych na zielonej energii środków w inne, strategiczne działania firmy. Poza aspektem finansowym nie można zapomnieć również o budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Firmy, które prowadzą działania proekologiczne, stoją o krok przed konkurencją i przyciągają o wiele więcej klientów innowacyjnym podejściem do prowadzenia biznesu. W tym kontekście inwestycja w fotowoltaikę jest rozwiązaniem, które nie tylko przynosi oszczędności, ale sprzyja postrzeganiu marki, jako rzetelnego partnera w biznesie.
Masz pytania? Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z nami